GRUPA 2
Kontakt mailowy grupy: przedszkole169grupa2@wp.pl
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Wrzesień
Pierwszy raz w przedszkolu
Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków, przestrzegania podstawowych zasad higieny, zgłaszania potrzeb fizjologicznych.
Udział w zabawach kierowanych, ruchowych, porządkowanie zabawek po skończonej zabawie. Poznawanie imion kolegów i koleżanek z grupy, nawiązywanie relacji rówieśniczych, kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie. Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w zabawie. Poznawanie najbliższego otoczenia.
Żegnamy wakacje
Rozmowy kierowane na temat przeżyć wakacyjnych. Uczestniczenie w zabawach ruchowych i twórczych. Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków. Przeżywanie i wyrażanie emocji, poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami. Uczenie się współdziałania z innymi dziećmi, integrowanie się z grupą, Wykonywanie prac plastycznych. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień
Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni, rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców. Uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety, spożywania posiłków, zdejmowania i zakładania ubrania. Obdarzanie uwagą rówieśników, znajomość imion dzieci z grupy. Podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej – korzystanie z dziecięcej biblioteczki, dbanie o książki. Doskonalenie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych (śpiewanie piosenki, powtarzanie rymowanek).
Cuda na ziemi
Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w zabawie. Wykonywanie ćwiczeń oddechowych i logopedycznych. Doskonalenie motoryki małej podczas zabaw drobnymi przedmiotami, układanie prostych konstrukcji z klocków. Wyrażanie siebie poprzez impresję plastyczną i muzyczną, rozwijanie poczucia rytmu. Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kolorów. Podejmowanie aktywności poznawczej – oglądanie ilustracji w książkach i czasopismach.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
PAŹDZIERNIK
Owoce i warzywa
Aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych.
Utrzymywanie porządku i higieny w swoim otoczeniu.
Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Rozpoznawanie i nazywanie kolorów, owoców i warzyw.
Doskonalenie umiejętności przeliczania.
Razem się bawimy
Rozwijanie sprawności dłoni.
Wdrażanie do cierpliwego godzenia się z porażką, przeżywanie i wyrażanie emocji. Wzmacnianie pozytywnych relacji w grupie.
Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie, przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w zabawie.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, umiejętności wokalnych i matematycznych.
Jesienne drzewa i ich tajemnice
Rozwijanie sprawności dłoni oraz palców.
Dostrzeganie roli odpoczynku oraz relaksacji.
Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
Poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew.
Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych.
Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
Przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt.
Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie.
Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
LISTOPAD
MOJE MIASTO -WARSZAWA
· rozumienie pojęcia stolica i jej funkcji
· zdobywanie i utrwalenie informacji o Warszawie
· rozwijanie koncentracji, uwagi, myślenia
· rozwijanie kompetencji cyfrowych
POLSKA – MOJA OJCZYZNA
· zapoznanie z mapą Polski, wyszukiwanie konturów godła, flagi i mapy Polski w tle
· kształtowanie umiejętności poprawnego zachowania podczas słuchania Hymnu Narodowego
· kształtowanie postawy patriotycznej poprzez udział w Akademii Przedszkolnej z okazji Dna Niepodległości
· wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy
PARASOLE CZAS WYCIĄGAĆ, JESIEŃ W PEŁNI, DESZCZ NADCIĄGA
· zapoznanie się ze zjawiskiem deszczu: skraplania i parowania wody
· nabywanie wiedzy o zachowaniu się podczas słoty, o prawidłowym i ciepłym ubieraniu się odpowiednio do pogody
· rozwijanie kompetencji cyfrowych
MIŚ, MÓJ PRZYJACIEL
· budowanie dobrych relacji w grupie podczas zabawy i w sytuacjach codziennych
· poznanie historii powstania pluszowego misia
· kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
ZABAWY W TEATR
· kształtowanie nawyku aktywnego spędzania czasu na powietrzu
· wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych
· kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy
· wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
GRUDZIEŃ
MIKOŁAJ ZAPRASZA DO SWOJEJ KRAINY
- zapoznanie dzieci z historią związaną z osobą Św. Mikołaja
- odczuwanie potrzeby okazywania ciepłych uczuć bliskim osobom
- wskazywanie i nazywanie części garderoby
- doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
ZGODA WSZYSTKIM POTRZEBNA
- uświadomienie dzieciom najczęstszych przyczyn i sytuacji sprzyjających powstawaniu konfliktów
- doskonalenie umiejętności szukania racjonalnych rozwiązań konfliktów w relacjach społecznych
- wzmacnianie kontroli emocjonalnej w sytuacjach trudnych
- budowanie prawidłowych relacji i dążenie do przestrzegania zasad zachowania w grupie rówieśniczej
- odczuwanie szczególnego nastroju świątecznego
W CAŁYM DOMU PACHNIE LASEM, BO JUŻ ŚWIĘTA SĄ ZA PASEM
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
- tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
- odczuwanie potrzeby okazywania ciepłych uczuć bliskim osobom
ZIMOWY CZAS – ZABAWY CZAS
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w zimowej szacie
- zwrócenie uwagi na prawidłowy ubiór do pory roku
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
STYCZEŃ
NOWY ROK SIĘ WŁAŚNIE ZACZĄŁ, WIĘC Z RADOŚCI WSZYSCY SKACZĄ
- odczuwanie szczególnego nastroju świątecznego
- rozwijanie umiejętności składania sobie życzeń
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
- tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
MOJA RODZINA
- rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny
- podawanie informacji na temat swojej rodziny (imiona, zawody)
- poznanie takich wartości moralnych jak: szacunek, uczciwość, szczęście, przyjaźń, miłość
- dążenie do przeżywania wymienionych wartości moralnych
KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA, BYCIE Z NIMI TO JEST GRATKA
- odczuwanie więzi emocjonalnych z Babcią i Dziadkiem
- odczuwanie potrzeby okazywania miłości sowim dziadkom
- dostrzeganie codziennych czynności wykonywanych przez dziadków
CO LUBIĘ ROBIĆ Z BABCIĄ I DZIADKIEM ZIMĄ
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w zimowej szacie
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
LUTY
BEZPIECZNA ZIMA
- dostrzeganie i nazywanie zmian w przyrodzie w okresie zimy
- uczestnictwo w zabawach badawczych, próba samodzielnego wyciągania wniosków
- nazywanie części garderoby
KARNAWAŁOWE SZALEŃSTWO
- kształtowanie postawy współodpowiedzialności za pozytywną atmosferę w grupie przedszkolnej
- uczestniczy w wydarzeniu przedszkolnym – balu karnawałowym
- rozwijanie aktywności muzyczno‐ruchowej
- rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej
ZIMOWE ZABAWY
- doskonalenie samodzielności w zakresie ubierania i rozbierania
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
SZTUKA BLISKO NAS
- kształtowanie postawy szacunku dla wytworów kultury
- poszerzanie słownictwa związanego z dziedzinami sztuki: malarstwo, muzyka, rzeźba, architektura
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych
POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ
- uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom zimą
- uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody
- rozpoznawanie niektórych ptaków (wróbel, sikorka, gołąb, gawron)
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
MARZEC
DBAMY O ZDROWIE
- dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
- rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
- dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
WIOSNA ZARAZ TU PRZYBĘDZIE, KOLOROWO BĘDZIE WSZĘDZIE
- obserwowanie i opisywanie znaczenia symboli pogodowych
- dostrzeganie zmian zachodzących wiosną w przyrodzie
- opisywanie cech charakteryzujących wiosnę i zimę
- doskonalenie małej motoryki, zachowywanie ładu i porządku
WIOSNA WOKÓŁ NAS
- uwrażliwienie na piękno przyrody
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny
- zwrócenie uwagi na prawidłowy ubiór do pory roku
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w wiosennej szacie
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
RADOSNA WIELKANOC
• wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
• poznawanie zwyczajów i tradycji wielkanocnych
• wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
KWIECIEŃ
KTO MIESZKA W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE
• wzbogacenie wiedzy przyrodniczej o zwierzętach i ich cechach świadczących o dostosowaniu do środowiska, w którym żyją
• wzbudzanie uczuć empatycznych w stosunku do zwierząt i uświadomienie konieczności respektowania ich praw
• zapoznanie z potrzebami zwierząt i sposobami opieki nad nimi
• zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich
WIĘCEJ WIEM, MNIEJ CHORUJE
• dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
• kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
• rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
• dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
EKO STYLEM ŻYCIA
• kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii)
• budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
KSIĄŻKA – MÓJ SKARB
• wzbudzanie zainteresowania książką
• kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój
• wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały, poprawny pod względem gramatycznym i logicznym
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
MAJ
JESTEŚMY POLAKAMI
• zapoznanie z mapą Polski, wyszukiwanie konturów godła, flagi i mapy Polski w tle
• kształtowanie umiejętności poprawnego zachowania podczas słuchania Hymnu Narodowego
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
MOJE MIASTO -WARSZAWA
• rozumienie pojęcia stolica i jej funkcji
• zdobywanie i utrwalenie informacji o Warszawie
• rozwijanie koncentracji, uwagi, myślenia
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
WIOSNA W PEŁNI
• poznaje rośliny i zwierzęta
• formułuje wypowiedzi o łące na podstawie wiersza
• klasyfikuje i przelicza elementy
• doskonali sprawność manualną, posługuje się nożyczkami
RODZINA TO SKARB
• nazywa i opisuje na podstawie fotografii członków swojej rodziny
• prawidłowo wskazuje i nazywa części ciała
• próbuje rozpoznawać i nazywać emocje, rozumie znaczenie okazywania miłości najbliższym
O CZYM MARZĄ DZIECI?
• rozumie, czym są marzenia, i potrafi o nich opowiadać.
• uczy się szanować innych i ich wybory.
• zna swoje możliwości i umiejętności i potrafi je wykorzystać w codziennych czynnościach