GRUPA 1
Kontakt mailowy grupy: przedszkole169grupa1@wp.pl
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Wrzesień
CZY W PRZEDSZKOLU JEST MIŁO?
• rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, próby radzenia sobie z ich przeżywaniem
• przedstawianie emocji i uczuć z wykorzystaniem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
• umacnianie więzi z grupą przedszkolną
JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM
• samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
• przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w kontaktach z dorosłymi
• czerpanie radości ze wspólnej pracy i zabawy
ULICZNE SYGNAŁY
• poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych,
• zapoznanie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych,
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
NADCHODZI JESIEŃ
• dostrzeganie piękna przyrody
• dostrzeżenie zmian w otaczającym środowisku (jesienne kolory)
• uwrażliwienie na piękno jesiennych barw, zmiany temperatury powietrza, cieplejszy ubiór
CO NA ZIEMI JEST PIĘKNE, CIEKAWE I TAJEMNICZE
• poznanie różnych środowisk przyrodniczych
• wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata
• tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu rozumienia świata oraz zjawisk
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Październik
KOGO SPOTKAM W PARKU I W LESIE
- nazywanie zjawisk charakterystycznych dla pór roku
- poznanie zasad zachowania w lesie
- wykonywanie prac plastycznych wykorzystując materiał przyrodniczy
- zgodna współpraca z innymi dziećmi
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
- wpajanie szacunku do pracy pracowników Oświaty
- wypowiadanie się na określony temat
- rozwijanie pamięci, uwagi, koncentracji, myślenia przyczynowo - skutkowego
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych
JESIEŃ W SADZIE
- rozróżnianie i nazywanie popularnych owoców i warzyw
- poznanie owoców i warzyw różnymi zmysłami
- segregowanie elementów
- ćwiczenie samodzielności
- podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych
WITAMINY HOP DO BRZUSZKA, I MARCHEWKA, I PIETRUSZKA
- poznanie znaczenia spożywania owoców i warzyw dla zdrowia
- uważne słuchanie i wypowiadanie się na temat utworów literackich
- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
- doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Listopad
MOJE MIASTO -WARSZAWA
· rozumienie pojęcia stolica i jej funkcji
· zdobywanie i utrwalenie informacji o Warszawie
· rozwijanie koncentracji, uwagi, myślenia
· rozwijanie kompetencji cyfrowych
POLSKA – MOJA OJCZYZNA
· zapoznanie z mapą Polski, wyszukiwanie konturów godła, flagi i mapy Polski w tle
· kształtowanie umiejętności poprawnego zachowania podczas słuchania Hymnu Narodowego
· kształtowanie postawy patriotycznej poprzez udział w Akademii Przedszkolnej z okazji Dna Niepodległości
· wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy
PARASOLE CZAS WYCIĄGAĆ, JESIEŃ W PEŁNI, DESZCZ NADCIĄGA
· zapoznanie się ze zjawiskiem deszczu: skraplania i parowania wody
· nabywanie wiedzy o zachowaniu się podczas słoty, o prawidłowym i ciepłym ubieraniu się odpowiednio do pogody
· rozwijanie kompetencji cyfrowych
MIŚ, MÓJ PRZYJACIEL
· budowanie dobrych relacji w grupie podczas zabawy i w sytuacjach codziennych
· poznanie historii powstania pluszowego misia
· kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
ZABAWY W TEATR
· kształtowanie nawyku aktywnego spędzania czasu na powietrzu
· wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych
· kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy
· wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Grudzień
MIKOŁAJ ZAPRASZA DO SWOJEJ KRAINY
- zapoznanie dzieci z historią związaną z osobą Św. Mikołaja
- odczuwanie potrzeby okazywania ciepłych uczuć bliskim osobom
- wskazywanie i nazywanie części garderoby
- doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
ZGODA WSZYSTKIM POTRZEBNA
- uświadomienie dzieciom najczęstszych przyczyn i sytuacji sprzyjających powstawaniu konfliktów
- doskonalenie umiejętności szukania racjonalnych rozwiązań konfliktów w relacjach społecznych
- wzmacnianie kontroli emocjonalnej w sytuacjach trudnych
- budowanie prawidłowych relacji i dążenie do przestrzegania zasad zachowania w grupie rówieśniczej
- odczuwanie szczególnego nastroju świątecznego
W CAŁYM DOMU PACHNIE LASEM, BO JUŻ ŚWIĘTA SĄ ZA PASEM
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
- tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
- odczuwanie potrzeby okazywania ciepłych uczuć bliskim osobom
ZIMOWY CZAS – ZABAWY CZAS
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w zimowej szacie
- zwrócenie uwagi na prawidłowy ubiór do pory roku
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Styczeń
NOWY ROK SIĘ WŁAŚNIE ZACZĄŁ, WIĘC Z RADOŚCI WSZYSCY SKACZĄ
- odczuwanie szczególnego nastroju świątecznego
- rozwijanie umiejętności składania sobie życzeń
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
- tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
MOJA RODZINA
- rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny
- podawanie informacji na temat swojej rodziny (imiona, zawody)
- poznanie takich wartości moralnych jak: szacunek, uczciwość, szczęście, przyjaźń, miłość
- dążenie do przeżywania wymienionych wartości moralnych
KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA, BYCIE Z NIMI TO JEST GRATKA
- odczuwanie więzi emocjonalnych z Babcią i Dziadkiem
- odczuwanie potrzeby okazywania miłości sowim dziadkom
- dostrzeganie codziennych czynności wykonywanych przez dziadków
CO LUBIĘ ROBIĆ Z BABCIĄ I DZIADKIEM ZIMĄ
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w zimowej szacie
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
Luty
BEZPIECZNA ZIMA
- dostrzeganie i nazywanie zmian w przyrodzie w okresie zimy
- uczestnictwo w zabawach badawczych, próba samodzielnego wyciągania wniosków
- nazywanie części garderoby
KARNAWAŁOWE SZALEŃSTWO
- kształtowanie postawy współodpowiedzialności za pozytywną atmosferę w grupie przedszkolnej
- uczestniczy w wydarzeniu przedszkolnym – balu karnawałowym
- rozwijanie aktywności muzyczno‐ruchowej
- rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej
ZIMOWE ZABAWY
- doskonalenie samodzielności w zakresie ubierania i rozbierania
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
SZTUKA BLISKO NAS
- kształtowanie postawy szacunku dla wytworów kultury
- poszerzanie słownictwa związanego z dziedzinami sztuki: malarstwo, muzyka, rzeźba, architektura
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych
POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ
- uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom zimą
- uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody
- rozpoznawanie niektórych ptaków (wróbel, sikorka, gołąb, gawron)
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Marzec
DBAMY O ZDROWIE
- dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
- rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
- dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
WIOSNA ZARAZ TU PRZYBĘDZIE, KOLOROWO BĘDZIE WSZĘDZIE
- obserwowanie i opisywanie znaczenia symboli pogodowych
- dostrzeganie zmian zachodzących wiosną w przyrodzie
- opisywanie cech charakteryzujących wiosnę i zimę
- doskonalenie małej motoryki, zachowywanie ładu i porządku
WIOSNA WOKÓŁ NAS
- uwrażliwienie na piękno przyrody
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny
- zwrócenie uwagi na prawidłowy ubiór do pory roku
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w wiosennej szacie
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
RADOSNA WIELKANOC
• wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
• poznawanie zwyczajów i tradycji wielkanocnych
• wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Kwiecień
KTO MIESZKA W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE
• wzbogacenie wiedzy przyrodniczej o zwierzętach i ich cechach świadczących o dostosowaniu do środowiska, w którym żyją
• wzbudzanie uczuć empatycznych w stosunku do zwierząt i uświadomienie konieczności respektowania ich praw
• zapoznanie z potrzebami zwierząt i sposobami opieki nad nimi
• zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich
WIĘCEJ WIEM, MNIEJ CHORUJE
• dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
• kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
• rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
• dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
EKO STYLEM ŻYCIA
• kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii)
• budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
KSIĄŻKA – MÓJ SKARB
• wzbudzanie zainteresowania książką
• kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój
• wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały, poprawny pod względem gramatycznym i logicznym
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na m-c
Maj
JESTEŚMY POLAKAMI
• zapoznanie z mapą Polski, wyszukiwanie konturów godła, flagi i mapy Polski w tle
• kształtowanie umiejętności poprawnego zachowania podczas słuchania Hymnu Narodowego
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
MOJE MIASTO -WARSZAWA
• rozumienie pojęcia stolica i jej funkcji
• zdobywanie i utrwalenie informacji o Warszawie
• rozwijanie koncentracji, uwagi, myślenia
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
WIOSNA W PEŁNI
• poznaje rośliny i zwierzęta
• formułuje wypowiedzi o łące na podstawie wiersza
• klasyfikuje i przelicza elementy
• doskonali sprawność manualną, posługuje się nożyczkami
RODZINA TO SKARB
• nazywa i opisuje na podstawie fotografii członków swojej rodziny
• prawidłowo wskazuje i nazywa części ciała
• próbuje rozpoznawać i nazywać emocje, rozumie znaczenie okazywania miłości najbliższym
O CZYM MARZĄ DZIECI?
• rozumie, czym są marzenia, i potrafi o nich opowiadać.
• uczy się szanować innych i ich wybory.
• zna swoje możliwości i umiejętności i potrafi je wykorzystać w codziennych czynnościach