GRUPA 4
Kontakt mailowy grupy: przedszkole169grupa4@wp.pl
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE
WRZESIEŃ
PRZYJACIELE W PRZEDSZKOLU
· wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
· budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
· kształtowanie pożądanych zachowań, respektowanie norm społecznych - wypracowanie kontraktu grupy
· wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu
· kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa, góra, dół) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
JESTEŚMY BEZPIECZNI
· wdrażanie do bezpiecznego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
· kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, znajomość zasad poruszania się w terenie zabudowanym (droga dziecka z domu do przedszkola i z przedszkola do domu, znajomość zasad przechodzenia przez jezdnię)
· wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach (nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak)
RAZEM SIĘ BAWIMY
· wdrażanie do szukania wsparcia w sytuacjach trudnych
· kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
· kształtowanie umiejętności budowania relacji rówieśniczych w swobodnej zabawie (zmiana osób w parze, zmiana ról w grupie)
· wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy
· aktywne uczestnictwo w zabawach ze śpiewem, tanecznych i rytmicznych
RÓŻNI LUDZIE TO MY
· kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
· budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
· kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych
· budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
· kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie
· poznanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o” poznanie obrazu graficznego liczby „I”
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE
PAŹDZIERNIK
ZACZAROWANA JESIEŃ
• rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem
• identyfikacja zapisu cyfry 2
• znajomość znaczenia pojęcia ,,para”
• przekładanie jednych prawidłowości rytmicznych na inne
• zainteresowanie literą ,,m”
• znajomość znaczenia słowa ,,mandala”
• układanie jesiennych mandali
• klasyfikacja przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów
• tworzenie i układanie matematycznych rytmów
• wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców
• wyodrębnianie części jadalnych warzyw
• samodzielne wykonywanie doświadczeń z użyciem soku z czerwonej kapusty
• znajomość prac wykonywanych jesienią w ogrodzie
JAK DOBRZE BYĆ RAZEM
• szanowanie emocji swoich i innych
• rozwijanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
• wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
• uświadomienie, czym jest szacunek, przyjaźń i dlaczego to jest tak ważny w odniesieniu do siebie i innych
• wzbudzenie zainteresowania literami „e”, „E”
• przeliczanie i wzbudzenie zainteresowania liczbą „3”
• doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze
W KORONACH DRZEW
• dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego
• przypomina zasady właściwego zachowania się podczas spaceru po parku
• dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie i zjawiska charakterystyczne dla jesieni
• wzbogaca wiedzę przyrodniczą na temat mieszkańców drzew
• prowadzi obserwacje przyrodnicze przy pomocy lupy
• rozpoznaje wybrane gatunki drzew (liście i ich owoce)
• współtworzy album przyrodniczy
• tworzy jesienne opowiadania
• rozwija pamięć i myślenie
• interesuje się literą „l”, „L”.
JESIENNE KOŁYSANKI
• dostrzeganie, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, przejawia wobec nich życzliwość i troskę
• poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywiania zwierząt leśnych
• doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
• kształtowanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów
• wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych
• zainteresowanie literę/ą „I”, „i”
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Listopad
Bezpieczni i rozważni
Uczestniczenie w prostych zabawach konstrukcyjnych, ruchowych, doskonalenie sprawności manualnej.
Podejmowanie prób samodzielnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach, rozróżnianie pojęć dobra i zła, kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy.
Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad dotyczących zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej.
Śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem.
Zapoznanie z numerem alarmowym.
Polska – nasza Ojczyzna
Rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych członków rodziny, rozumienie znaczenia pojęcia „czas wolny”.
Poznanie najważniejszych informacji na temat Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska. Utrwalenie świadomości bycia Polakiem, poznanie hymnu i symboli Polski, przypominanie swojego adresu zamieszkania.
Słuchanie utworów literackich w skupieniu i z uwagą.
Uczestniczenie w zabawach plastycznych.
Przeliczanie w dostępnym zakresie.
Preludium deszczowe
Zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku.
Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na różne cechy.
Nazywanie kolorów jesieni i ich pochodnych, zdobywanie wiedzy na temat deszczu. Uwrażliwianie się na różne elementy muzyki, śpiewanie piosenek, ilustrowanie słów ruchem. Nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.
Rozpoznajemy emocje
Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Komunikowanie się z dziećmi i dorosłym w sposób werbalny i niewerbalny.
Uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych.
Nazywanie poszczególnych części ciała.
Rozumienie znaczenia pojęcia „marzenia"
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Grudzień
W teatrze
Rozwijanie słownictwa związanego z teatrem
Zabawy ruchwe, naśladowcze i pozawerbalne służące poznaniu własnego ciała
Poznanie elementów charakterystycznych dla teatru i przedstawiena
jasełkowego. Doskonalene liczenia matematycznego poprzez zabawy i
sytuacje życia codziennego. Poznanie zabaw z nazywanem, rozpoznawaniem
emocji człowieka.
Kuchenne ciekawostki
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez działania sportowe i ruchowe
Poznane piramidy żywienia i właściwych nawyków żywieniowych
oraz właściwego zachowana się przy stole
Doskonalenie sprawności dłoni poprzez proste prace manipulacyjne
zabawy plastyczne, konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych materiałów
Poznanie zawodu kucharza i praktycznych czynności kulinarnych
Doskonalenie wypowiadana się na określony temat
Święta za pasem
Stwarzanie sytuacji do podejmowania czynności porządkowe i higieniczne
Tworzenie warunków do przeżywania w sposób świadomy okresu
przedświątecznego. Podejmowane działań zmierzających do zacieśnienia
więzi w grupie rówieśniczej. Poznanie tradycji rodzinnych i regionalnych.
Doskonalenie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku ,słuchu
i dotyku. Kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne. Nabywane doświadczeń poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne.
Krok w nowy rok!
Zapoznanie z kalendarzem i utrwalenie nazw 4 pór roku
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez różnorodne działania sportowe
Aktywne słuchanie osób czytających utwory literackie
Zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi
upływu czasu dni tygodna miesięcy.Rozwijane twórczego myślenia
poprzez zabawy językowe.Stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem i wykorzystaniem liczebników porządkowych.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Styczeń
Rakietą w kosmos
1. Uczestniczenie w zabawach ruchowych, zażywanie ruchu na świeżym powietrzu, ćwiczenie motoryki małej.
2. Poznawanie ciekawostek o Układzie Słonecznym, poznanie nazw planet.
3. Poznawanie i akceptowanie zasad w zabawie, wdrażanie do współdziałania z grupą rówieśniczą, obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych.
Zima w pełni
1. Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego. Nawiązywanie relacji rówieśniczych, wyrażanie szacunku wobec innych osób, respektowanie swoich praw i obowiązków.
2. Rozpoznawanie zimowych zjawisk pogodowych, poznawanie ciekawostek o zwierzętach leśnych, klasyfikowanie elementów ze względu na podaną cechę.
3. Ćwiczenie utrzymywania równowagi podczas zabaw ruchowych, uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Droga babciu, drogi dziadku
1. Ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego.
2. Uroczyste obchody Dnia Babci i Dziadka. Przygotowanie występu oraz prezentów.
3. Wczuwanie się w emocje innych osób, wyrażanie emocji w stosunku do swoich bliskich. 4.Wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym, wypowiadanie się na temat członków rodziny, słuchanie utworów literackich, recytowanie wierszy z pamięci, śpiewanie piosenki, uczestniczenie w zabawach muzycznych.
Każdy zawód jest ważny
1. Wyrażanie pozytywnych emocji i satysfakcji z wytworów własnej pracy, wczuwanie się w uczucia bohaterów literackich.
2. Poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynnościami.
3. Utrwalenie numeru alarmowego i zadań służb ratowniczych.
4. Rozwijanie umiejętności rytmicznych. Granie na instrumentach perkusyjnych.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Luty
W karnawale
• zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”
• doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów
• wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
• poznanie zapisu liczby „0”
• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania
• poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
Mroźne krainy
• wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych,
• dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych,
• analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów
• zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
• poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”
Płynie Wisła, płynie
• poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
• rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
• śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
• doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
Sztuka wokół nas
• rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku
• rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych
• wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
• utrwalenie nazw kolorów podstawowych oraz pochodnych
• rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów
• poznawanie liter („w”), doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Marzec
JAK DBAĆ O ZDROWIE
- dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
- rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
- dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
WIOSNA ZARAZ TU PRZYBĘDZIE, KOLOROWO BĘDZIE WSZĘDZIE
- obserwowanie i opisywanie znaczenia symboli pogodowych
- dostrzeganie zmian zachodzących wiosną w przyrodzie
- opisywanie cech charakteryzujących wiosnę i zimę
- doskonalenie małej motoryki, zachowywanie ładu i porządku
WIOSNA WOKÓŁ NAS
- uwrażliwienie na piękno przyrody
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny
- zwrócenie uwagi na prawidłowy ubiór do pory roku
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w wiosennej szacie
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
WIELKANOCNA RADOŚĆ
• wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
• poznawanie zwyczajów i tradycji wielkanocnych
• wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Kwiecień
MIESZKAŃCY DOMU I ZAGRODY
• wzbogacenie wiedzy przyrodniczej o zwierzętach i ich cechach świadczących o dostosowaniu do środowiska, w którym żyją
• wzbudzanie uczuć empatycznych w stosunku do zwierząt i uświadomienie konieczności respektowania ich praw
• zapoznanie z potrzebami zwierząt i sposobami opieki nad nimi
• zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich
WIĘCEJ WIEM, MNIEJ CHORUJĘ
• dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
• kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
• rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
• dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
EKOLOGIA NA CO DZIEŃ
• kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii)
• budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
KSIĄŻKA SKARBNICĄ WIEDZY
• wzbudzanie zainteresowania książką
• kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój
• wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały, poprawny pod względem gramatycznym i logicznym
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
Maj
Biało-czerwony maj
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalenie właściwego kierunku
kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu
- wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
- kształtowanie świadomości przynależności narodowej i pełnienia różnych ról społecznych
- kształtowanie umiejętności czytania – poznanie liter „f”, „F”
Podróże o Polsce
- kształtowanie świadomości przynależności narodowej i pełnienia różnych ról społecznych
- kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
- doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole, odpowiedniego posługiwania się sztućcami podczas posiłków
- poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich
Wiosenne barwy i dżwięki
- doskonalenie sprawności dłoni, kształtowanie prawidłowego chwytu pisarskiego
- doskonalenie umiejętności obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i emocji oraz wyrażania ich w sposób akceptowalny społecznie
- wzbogacenie wiedzy przyrodniczej
W rodzinnym kręgu
-doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych
-kształtowanie umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
-doskonalenie umiejętności wspierania rówieśników w sytuacjach ,kiedy tego potrzebują
-doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi : + ,- ,=