W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 5 w Warszawie ul. Otwocka 3
Wskazane uzgodnienie terminu konsultacji telefonicznie - 22 619 01 94
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w następujących obszarach:
1. Diagnozowanie środowiska wychowanków.
2. Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb wychowanków.
3. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu pracy przedszkola oraz wspieranie nauczycieli w tym zakresie.
4. Wspieranie nauczycieli w organizowanych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne wychowanków.
5. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane w przedszkolu:
1. Zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
2. Zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców.
3. Porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców.
Pomocne rady dla rodziców.
Jak przygotować dziecko do szkoły? Propozycje zabaw i ćwiczeń
Badanie gotowości szkolnej prowadzone na terenie przedszkola pozwalają określić mocne strony przyszłego ucznia i nazwać sfery, w których należy rozpocząć pracę wspierającą. Ważne jest wczesne wykrycie ewentualnych zagrożeń np. dysleksją oraz zaplanowanie pracy z dzieckiem w ciągu roku, który poprzedza rozpoczęcie nauki. Pozwala to wyrównać ewentualne braki dziecka i rozwinąć zdolności.
W czasie badań diagnostycznych na terenie przedszkola życzliwa atmosfera oraz forma zabawowa stosowanych metod oszczędzają dziecku stresu i nie powodują nadmiernego zmęczenia. Początkowy etap obserwacji 5-o latka przypada na pierwszy semestr roku szkolnego. Na koniec roku następuje ponowna obserwacja przedszkolaka. Po badaniach otrzymujecie Państwo informacje od nauczyciela na temat: poziomu rozwoju dojrzałości w zakresie rozwoju fizycznego, dojrzałości emocjonalno-społecznej i procesów poznawczych (m.in. myślenie, percepcja wzrokowa, słuchowa, pamięć, zdolności arytmetyczne, wiedza ogólna) kluczowych dla sukcesów w początkowej edukacji oraz szczególnych uzdolnień.
Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową
Nie trzeba posiadać opinii z poradni, by wraz z dzieckiem wykonywać ćwiczenia warunkujące powodzenie w zakresie czytania i pisania. Kilka symptomów może wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:
- dziecko z trudem zapamiętuje kształty figur, liter i cyfr,
- niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,
- nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
- trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.
- Przykłady ćwiczeń:
- Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
- zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia,
- układanie obrazka z pociętych części,
- układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
- segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
- układanie historyjek obrazkowych, opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń,
- lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu liter,
- wyszukiwanie obrazków z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”,
- domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków,
- domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.
- kalkowanie.
- rysowanie prostych i krzywych linii pomiędzy coraz bardziej zwężającymi się granicami,
- różnicowanie położenia figur w przestrzeni,
- kształtowanie pojęć kierunku w górę, w dół, w prawo, w lewo, lewy górny róg, prawy dolny róg, itd.
Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową
Opanowanie umiejętności czytania i pisania zależy nie tylko od prawidłowego funkcjonowania analizatora wzrokowego, ale również słuchowego. Ważne jest więc zarówno to, jak nasza pociecha widzi, ale również to, jak słyszy. Nieprawidłowości w obszarze percepcji słuchowej obejmują: kłopoty z zapamiętywaniem dni tygodnia, pór roku, przekręcanie słów (na przykład „kordła” zamiast „kołdra”), wolne pamięciowe opanowywanie wierszyków i rymów.
Przykłady ćwiczeń:
- liczenie wyrazów w zdaniu.
- podział wyrazów na sylaby :
a) wyrazy dwusylabowe,
b) wyrazy trzysylabowe,
c) wyrazy wielosylabowe. - podział wyrazów na głoski (m-a-m-a)
- rozpoznawanie samogłoski na początku i na końcu wyrazu.
- porównywanie i wyodrębnianie wyrazów krótkich i długich , np. mama – mamusia
- tworzenie sylab z określoną samogłoską
- różnicowanie słuchowe wyrazów za pomocą rozsypanki obrazkowej – różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu np. młot – płot,
- rozwijanie zdolności określania obrazków z przedmiotami o nazwach różniących się jedną wewnętrzną głoską, np. las – lis,
- rozwijanie zdolności szukania obrazków z przedmiotami o nazwach różniących się końcową głoską np. koń – kot, ryba – rybak.
Ćwiczenia usprawniające funkcje manualne
A co ze sprawnością manualną zwaną motoryką małą? To właśnie ona będzie decydować o tym jak szybko dziecko poradzi sobie z pisaniem. Pamiętajmy, że dziecko nie tylko musi prawidłowo trzymać długopis, ale również sprawnie stawiać znaki. Dlatego ważne jest, aby od najmłodszych lat dziecko miało do czynienia z zabawami, które wyćwiczą palce dłoń i łokieć. Bez wątpienia już od 3 roku życia, takie przedmioty jak kredki, plastelina czy nożyczki powinny być jednym z ważniejszych elementów domowych, przedszkolnych zabaw. Na rozwój manualny wpływa ogólny rozwój fizyczny dziecka. Nie zabraniajmy dziecku biegania, wspinania się, czołgania, czy jazdy rowerkiem. Zapraszajmy nasze dzieci do pomocy w kuchni: do ugniatania ciasta, przesypywania mąki, nawlekania nitki na igłę. Dzieci z niższą sprawnością manualną:
Przykłady ćwiczeń:
- rysowanie równocześnie obiema rękami,
- lepienie z gliny i plasteliny prostych kształtów np. kulek, wałków, rogalików, itp..
- malowanie palcem maczanym w farbie dużych form kulistych i spiralnych,
- obrysowywanie szablonów z plastiku lub drewna o kształtach geometrycznych i wypełnianie narysowanego kształtu kolorem,
- kreślenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty,
- kopiowanie przez kalkę techniczną obrazków o różnej tematyce np. domków, kwiatów,
- wykonywanie korali z jarzębiny lub koralików,
- lepienie figurek z plasteliny lub gliny np. zwierzątka,
- obrysowywanie dłoni i stóp,
- odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp,
- wydrapywanka – z kartki zamalowanej kredkami świecowymi, a następnie tuszem wydrapujemy rysunek tematyczny, np. niebo nocą,
- origami – łamanki z papieru
Ćwiczenia mają być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci. Ćwiczenia chętnie wykonywane przynoszą więcej pożytku niż długie ślęczenie nad książką.
Drogi rodzicu, pracując z dzieckiem pamiętaj o kilku ważnych rzeczach:
- Bądź cierpliwy - daj dziecku czas
- Podpowiedz, ale nie wykonuj pracy za dziecko
- Chwal każde dobre posunięcie