20.04.2020r. Ptaki

„Ptaszki” – słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny, odpowiadanie na pytania dotyczące jego treści, dostrzeganie różnicy między budką lęgową a gniazdem.

Ptaszki

Mama ptaszka, tata ptak

wiją gniazdko tak i siak.

Znoszą piórka, włosie, mchy.

– Ja zdobyłem to, a ty?

– Ja to niosę, a ty co?

– Trawka! Nitka! Puch! Ho! Ho!

Zwijali się, pracowali,

skarb do skarbu przydawali

i, śpiewając niby z nut,

zbudowali domek-cud:

gniazdko ptasie takie oto. 

Wtuliłabym się z ochotą

między tych pisklątek rój,

gdyby to był domek mój.

Ewa Szelburg-Zarembina

 

Pytanie do wierszyka: Co ptaki wykorzystują do budowania gniazd?

Rodzic wyjaśnia, że czasami ptaki nie muszą budować gniazd, gdyż znajdują dom w drewnianych budkach zbudowanych przez człowieka. Znoszą jednak do budki mech, gałązki i trawę, żeby mieć miękko i ciepło. Dzieci oglądają fotografie gniazd i budek.

Budka to nie jest karmnik Człowiek nie ma tam sypać jedzenia, ma po prostu dać ptaszkom święty sposób, aby mogły się spokojnie rozmnożyć. Rodzic tłumaczy, że pisklęta niektórych ptaków po wykluciu się z jaj są ślepe i rodzice opiekują się nimi, dopóki nie opuszczą gniazda. Przynoszą im w dziobach pokarm. Im więcej małych ptaszków, tym więcej korzyści dla nas. Ptaszki zjedzą szkodniki, ale rozprawią się też z każdą zarazą atakującą nasze działki i ogrody, o ile będzie dla nich zjadliwa.

Karta pracy: - Dzieci rysują palcem po śladzie, a następnie rysują i kolorują kredkami sylwetę ptaka według własnego pomysłu i opisują jego wygląd.

 

Proszę zajrzyjcie pod poniższe linki pokażcie dzieciom zdjęcia ptaków i ich gniazd

https://przedszkolankowo.pl/2017/03/09/ptaki-plansze-zestaw-4/

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/SKOWRONEK.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/S%C5%81OWIK.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/JASK%C3%93%C5%81KA.pdf

 

Pozdrawiam, Ewa Gałach