30.04.2020 Temat: Mali bohaterowie.

1. „Krzyżówka podróżnika”– rozwiązanie krzyżówki z hasłem. Nauczyciel przygotowuje krzyżówkę i wiesza ją na tablicy. Miejsce na hasło główne zaznacza grubą czarną linią. Następnie podaje dzieciom opisy haseł:

  1. Pojazd do powietrznych podróży.

  2. Zwierzę, które zawsze spada na cztery łapy.

  3. Do zjeżdżania z górki.

  4. Wielki, dziki kot z czarnymi pręgami.

  5. Ozdoba na szyję z kulek lub muszelek.

  6. Baśniowy stwór ziejący ogniem.

2. „Kogo można nazwać bohaterem?” – opracowanie listy atrybutów.

( odważny, pomocny, dobry, kulturalny, sprawiedliwy, szybki, miły)

Następnie pyta:

Kogo możemy nazwać bohaterem?

Jakie cechy powinien mieć bohater?

Jakie czyny możemy przypisać bohaterom?

Czy mieliście okazję zostać bohaterami? Dzieci udzielają odpowiedzi.

3. „Jestem odważna/odważny, ponieważ…” – opowiadania dzieci na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń. Nauczyciel przypomina dzieciom znaczenie pojęcia „odwaga” i opowiada o sytuacji, kiedy sam wykazał się odwagą. Następnie prosi, aby chętne dzieci opowiedziały o swoich przeżyciach i doświadczeniach wymagających odwagi lub narysowały taką sytuację.

4. „Ile to waży?” – zabawa dydaktyczna, rozwiązywanie zadań z treścią z wykorzystaniem liczmanów; ustalanie ciężaru zabawek (karta pracy). Nauczyciel pokazuje dzieciom wybraną zabawkę pluszową i pyta, czy jest ciężka. Dzieci szacują wagę zabawki „na oko”. Następnie nauczyciel pokazuje dużo mniejszą zabawkę, ale wykonaną z ciężkiego materiału. Dzieci dotykają obu zabawek, określają, która jest cięższa, same dochodzą do wniosku, że na wagę przedmiotu wpływa nie tylko jego wielkość, ale również to, z czego jest zrobiony. W drugim etapie nauczyciel pokazuje, że można ważyć kilka rzeczy naraz. Wówczas dodaje się wagę przedmiotów. Nauczyciel ilustruje zadania z treścią przy pomocy zabawek, a dzieci dodają wagę przedmiotów, wykorzystując liczmany lub palce.

Przykład 1.: Jeden samochód waży kilogram, stawiamy na wadze trzy takie same samochody. Ile kilogramów ważą wszystkie samochody razem?

Przykład 2.: Stawiamy na wadze dwa takie same klocki. Klocki

ważą razem dwa kilogramy. Ile waży jeden klocek? Na koniec dzieci wykonują zadanie na karcie pracy: ustalają ciężar przedmiotów ustawionych na wagach i wklejają w okienka odpowiednie liczby.

„Karty pracy” cz. 4, s. 13

5.„Żabki w stawie” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie znaku „−”, wyznaczanie wyniku odejmowania, karta pracy. Nauczyciel układa ze sznurka dużą pętlę. Będzie to staw. Następnie opowiada sytuacje, które dzieci ilustrują.

Przykład: W stawie pływają 4 żabki ,Nagle żabki wystraszyły się czegoś. Dwie z nich wyskoczyły ze stawu na suchy ląd. Ile żabek zostało w stawie?

Dzieci podają odpowiedź.

„Karty pracy” cz. 4, s. 14

6.„Morskie opowieści” – opowieść ruchowa. Nauczyciel włącza płytę z odgłosami morza. Dzieci siedzą w kole z zamkniętymi oczami. Nauczyciel przebiera się za kapitana statku (może być jeden atrybut kapitana), który zabiera

dzieci w morską podróż swoim statkiem (koc). Dzieci otwierają oczy i uważnie słuchają opowiadania i wykonują wskazane czynności:

Zapraszam moją załogę na pokład, wyruszamy w rejs po otwartym morzu (dzieci siadają na kocu).

Popatrzcie za lewą burtę, tam pływają rekiny, jest ich chyba z dziesięć. Spróbujcie je policzyć (liczą rekiny).

Spójrzcie za prawą burtę, tam jest rafa koralowa. Jak ona wygląda? (opisują). Wiatr zaczyna mocniej wiać, chyba zerwie się sztorm, musimy ukryć się pod pokładem (ukrywają się pod kocem).

Teraz opowiem wam moją historię. Kiedy miałem tyle lat co wy, mój tata zabrał mnie w rejs statkiem. Była piękna, słoneczna pogoda, morze było spokojne. Kiedy odpłynęliśmy kilka mil od brzegu, zerwał się wiatr i zaczęło bujać naszym statkiem na prawą i lewą stronę (bujają się na prawo i lewo). Woda zaczęła wlewać się na pokład (naśladują uciekanie od wody, podskakują).

Niewiele myśląc, chwyciłem wiadro i zacząłem wylewać wodę (naśladują wylewanie wody). Silny wiatr złamał maszt. Co byście zrobili w takiej sytuacji? (odpowiadają). Chwyciłem linę i wspiąłem się na maszt (naśladują wspinanie się). Próbowałem przywiązać liną maszt, ale był tak silny wiatr, że się nie udało. Czułem się bezradny. Widząc to, tata pospieszył na pomoc i razem naprawiliśmy wszystko. Bezpiecznie wróciliśmy do domu.

Odgłosy morza: https://www.youtube.com/watch?v=mai_J-9VfFQ

7. Karty pracy – działania z dodawaniem i odejmowaniem do 10.

8. Karty pracy – zadania tekstowe z dodawaniem.

9. Czytanie tekstu przez rodzica albo dziecko .

 

Miłej zabawy

Wychowawcy gr. V