29.04.2020 Temat: „Do odważnych świat należy”

1. „Sport dla odważnych” – rozmowa kierowana

Jakie sporty ekstremalne znacie?

Jakie cechy powinna mieć osoba uprawiająca sporty ekstremalne?

Który ze sportów wymaga największej odwagi?

Czy któryś z tych sportów wam się podoba?

2.„Zawody dla odważnych” – burza mózgów (Dzieci wskazują przedstawicieli zawodów, do których wykonywania potrzeba odwagi – uzasadniają swój wybór)

3. „Litera F” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery

Oglądanie mapy fizycznej Polski (dzieci wskazują morze, góry, większe jeziora, rzeki i miasta)

Rodzic prosi dzieci, żeby powiedziały, jakie są nasze narodowe barwy.

Prezentuje flagi różnych państw. Prosi dzieci, aby na kartce A4 narysowały kontury wymyślonego państwa, zaprojektowały flagę, wycięłyją z kolorowego papieru i wkleiły w kontur państwa.

Następnie rodzic pyta dzieci, jakie głoski słyszą w wyrazie flaga, i prosi o wskazanie, której jeszcze się nie uczyły. Prezentuje na dużej kartce papieru drukowane i pisane litery f i F.

Zadanie na karcie pracy - dzieci przyglądają się prezentowanym literom, kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery f. Następnie przyglądają się obrazkom, skreślają niewłaściwe sylaby, a zostawiają te, które utworzą nazwę, czytają powstałe wyrazy. Na kolejnej stronie czytają sylaby i wyrazy z literą f, czytają wyrazy i podkreślają te, które są nazwami obrazka oraz rysują szlaczek i kilkakrotnie piszą f i F, najpierw palcem po śladzie, a potem ołówkiem, zaczynając od kropki, zgodnie z podanym kierunkiem.(karta pracy cz.4 str. 11-12)

4. „Odważny czy lekkomyślny?” – dyskusja, swobodne wypowiedzi dzieci.

Rodzic przedstawia dziecku dwie sytuacje i prosi o ocenę zachowań bohaterów:

Kasia bała się jeździć rowerem na dwóch kółkach. Rodzice uczyli ją, przekonywali, że jest już gotowa, że na pewno sobie poradzi, ale Kasię wciąż paraliżował strach. Któregoś dnia koleżanka Kasi, Ola, przyjechała na nowym rowerze. Był piękny, kolorowy, a siodełko miał mięciutkie jak poduszka. Kasia bardzo chciała przejechać się na rowerze Oli. Niestety, nie miał bocznych kółek, więc bała się na niego wsiąść. Jednak chęć jazdy i namowy Oli przekonały ją, żeby spróbować. Ruszyła niepewnie, zatrzymała się na chwilę, jeszcze raz odepchnęła się od ziemi i pojechała. A Ola stała, patrzyła z uśmiechem i biła Kasi brawo. Jaś wybrał się z kolegami na plac zabaw. Nudziło się im, więc postanowili urządzić zawody w skakaniu z drabinek. Wchodzili na coraz wyższe szczebelki i skakali. Jaś spróbował z pierwszego, drugiego i trzeciego szczebla, ale wyżej się bał. Kiedy spoglądał w dół i widział, jak daleko musi skoczyć, ogarniał go lęk. Myślał o tym, że może się przewrócić, rozbić kolana, a może nawet złamać nogę. Koledzy skakali i roześmiani namawiali Jasia. Chłopiec bardzo chciał być odważny. Mimo niebezpieczeństwa zdecydował się spróbować. Skoczył… i upadł na ziemię. Ręka tak go bolała, że miał łzy w oczach. Podniósł się i, nie żegnając się z nikim, smętnie poszedł do domu.

Dzieci własnymi słowami oceniają zachowania bohaterów

5. DJ Miki - Ręce do góry

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464

6. „W małym ciele duży duch…” – analizowanie treści przysłów i powiedzeń związanych z odwagą. Rodzic odczytuje dzieciom przysłowia i powiedzenia związane z odwagą: Odwaga sił wymaga. Do odważnych świat należy. Odważnym szczęście sprzyja. Najdziesz czasem i takiego, co się boi cienia swego. Następnie wspólnie analizują ich treść. Dzieci mogą również dopowiedzieć znane im przysłowia lub powiedzenia związane z odwagą.

7. Dodatkowe karty pracy (utrwalenie litery F,f)

 

Pozdrawiamy serdecznie

Wychowawczynie grupy V