24.03.2020. Temat :  „Legenda o warszawskiej Syrence”

1. Logopedia :utrwalenie głosek [S], [Z]

Zagubione [z]

Gdzieś się “z” zawieruszyło,
zabłąkało, zagubiło.
Może je koza zajada
myśląc, że to sałata.
Może je zebra ukradła,
szukając “z” z abecadła.
Może jest w zabawkach Zosi,
poszukajmy, Zosia prosi.

„Dzięcioł”
Dzięcioł w lesie stuka :
stuku, stuku, stuk.
Tępi on szkodniki : stuku, stuku, stuk.
Szuka ich pod korą :stuku, stuku, stuk.
Szuka przez dzień cały : stuku, stuku, stuk.

„Słówka”

Zapytała mądra sówka
- Jak piszemy trudne słówka:
stół, klasówka, suwak, pustka,
sum, truskawka, sokół, chustka?
i pytała ciągle sówka:
Jak piszemy trudne słówka:
Sówka, pusty, mus i usta
i spódnica, i kapusta.

2.Zagadki  – odgadywanie zagadek słownych.

Kto mieszkał w jamie
tuż nad Wisłą
i zionął ogniem
jak ognisko? (SMOK WAWELSKI)

Pół kobieta i pół ryba.
Któż to jest, powiecie chyba?(SYRENKA)
 

Jaki to ptak, zgodnie
z obyczajem starym,
zdobi polskie monety
i polskie sztandary. (ORZEŁ)

Biel na niej jest i czerwień,
powiewa, gdy wiatr się zerwie.
Wciągnięta na masztu szczyt,
wisi od świtu po świt. (FLAGA)

3. „Legenda o warszawskiej Syrence” – opowiadanie nauczyciela, karta pracy. Nauczyciel siada w fotelu i opowiada legendę o Syrence:

Żyły sobie w głębinach oceanu dwie piękne siostry – syreny. Gdy dorosły, postanowiły poszukać nowego domu. Popłynęły w stronę Bałtyku. Pierwszej spodobało się w Danii i tam się osiedliła. Druga popłynęła dalej, aż do Gdańska, a potem postanowiła popłynąć w dół Wisły. Dobrze jej się tam mieszkało. Lubiła też psocić i często plątała okolicznym rybakom sieci, wypuszczała z nich ryby, odwiązywała łodzie. Oni jednak nic jej nie robili, bo kochali jej śpiew. Poza tym podobała im się piękna pół kobieta, pół ryba.

Pewnego razu zobaczył ją skąpy kupiec, który postanowił złapać Syrenę i za pieniądze pokazywać na jarmarkach i w cyrkach. Gdy piękna Syrena wieczorem śpiewała na piaszczystym brzegu Wisły, zakradł się, uwięził ją i zamknął w starej szopie, bez dostępu do wody. Płacz i nawoływania Syreny usłyszał młody syn rybaka. Zwołał swoich przyjaciół i razem uwolnili dziewczynę z rąk kupca. Ta zaś była im tak wdzięczna za uratowanie życia, że obiecała odtąd bronić ich miasta, Warszawy, przed wszystkim, co złe. Dlatego Syrenka na herbie Warszawy trzyma miecz i tarczę.

Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki i herb Warszawy. Dzieci omawiają jego elementy. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące treści legendy: Dlaczego kupiec chciał uwięzić dziewczynę? Kto uratował Syrenę? Dlaczego warszawska Syrenka trzyma miecz i tarczę?

4.„Syrenka” – ćwiczenie graficzne.

5. Rozwiąż krzyżówkę.

6. Policz i zapisz ile koralików jest na słupkach użyj znaku <, >, =.

7. Utrwalamy głoskę Ł, ł – karty pracy .

 

Pozdrawiam Barbara Stachowska