23.04.2020 Temat : Mądrość ukryta w słowie.

1.„Skarby i tajemnice legend” – konstruowanie gry planszowej opartej na motywach znanych legend. Trasa gry powinna być podzielona na pola, po których poruszają się pionki, np. kolorowe klocki. Dzieci zaznaczają na niej miejsce, gdzie rośnie kwiat paproci, gdzie jest podziemne jezioro, skarby Złotej Kaczki – jeśli ktoś stanie na takim polu, ma prawo dodatkowego rzutu. Poza tym zaznaczają miejsca, które oznaczają powrót na start – grota Smoka Wawelskiego, podziemny labirynt, ciemny las. Na końcu trasy znajduje się „skarb”. Wygrywa osoba, która pierwsza do niego dotrze. Dzieci powtarzają zasady gry, po czym grają aż do wyłonienia zwycięzcy.

Pomoce: duży karton, markery, umowne pionki i kostka do gry dla każdego gracza.

2.„Legendy i historia mojego regionu” –  „Wars i Sawa” - opowiadanie nauczycielki na podstawie legendy W. Chotomskiej i ilustracji.

Dawno temu, kiedy nasz kraj pokrywała nieprzebyta puszcza, w samym jej sercu nad Wisłą żył młody rybak o imieniu Wars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić sieci usłyszał piosenkę:

Siedem Fal mnie strzeże i siedem błyskawic.

Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.

Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że
Wars nie zawahał się ani chwili.

- Niczego się nie boję! – zawołał. Wskoczył do swej łodzi i popłynął. Jednak ledwie odbił od brzegu rozpętała się straszliwa burza.

- Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.

- Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.

- Zatopimy łódź! – groziły fale.

Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogło go dogonić. Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała:
- Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.

A potem było jak w bajce żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa a zgoda syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi.

Legenda ta głosi, że byli tam kiedyś dzielny Wars i piękna Sawa a na ich pamiątkę i od ich imion powstała nazwa miasta... Warszawa.

3. Rozmowa z dzieckiem na temat legendy o Warsie i Sawie.
Rodzic zadaje dziecku  pytania:
- Jak miał na imię rybak, który mieszkał w puszczy nad rzeką Wisłą?
- Co sprawiło, że wsiadł on do swej łodzi i popłyną Wisłą?
- Kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?
- Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
- Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
- Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?

4.„Zamki w Polsce” – oglądanie i omawianie zdjęć.

Link: https://www.worldisbeautiful.eu/galeria/61-zamki-w-polsce.php

Rodzic prezentuje albumy i zdjęcia przedstawiające polskie zamki. Dzieci wskazują charakterystyczne cechy zamku: elementy obronne – fosa, mury, most zwodzony, wieże wartownicze, otwory strzelnicze; usytuowanie – w miejscach trudno dostępnych, na wzgórzu, wśród lasów; wielkość – przeważnie potężne, duże, z wieloma pomieszczeniami. Nauczyciel zwraca uwagę, że zamki pełniły różne funkcje: przy granicach stały zamki strażnicze; królowie, książęta i rycerze mieli zamki mieszkalne lub związane z pełnioną funkcją, czyli administracyjne; w zamkach obronnych, warowniach stacjonowali rycerze.

 „Szewczyk idzie dratewka niosąc”  https://www.youtube.com/watch?v=FYj3r4yzm2g

5.Karty pracy .

- Pokoloruj zamek zgodnie z instrukcją. Wstaw znak <,> lub = we właściwych miejscach

- Odszukaj 10 szczegółów na obrazkach.

- Przeczytaj lub wysłuchaj czytanych wyrazów przez rodzica. Połącz wyrazy z duchami, do których pasują.

- Narysuj zamek po śladzie.

- Przelicz gwiazdki i wpisz odpowiednie cyfry.

- Wykonaj równania.

 

Pozdrawiam Barbara Stachowska