Dzień Ziemi 22 kwietnia

Scenariusz zajęć rytmicznych dla dzieci 5 - 6 letnich (grupy starsze)

22 - 24 kwietnia

Kochane dzieci i Drodzy Rodzice !

W  dniu 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Dbanie o naszą planetę i otaczające środowisko stało się jednym z najważniejszych zadań dla wszystkich ludzi na świecie. Dlatego w kolejnych zajęciach proponuję, by opowiadać Wam o tym, czym dla Nas jest piękno naszej planety pod hasłem „Z Ekologią na Ty”.Poniższy scenariusz możemy realizować dzieląc go na dwie lub trzy części w zależności od percepcji i kondycji dzieci.

1.Na początku powitamy się znaną Wam piosenką „Przywitajmy się wesoło”. Jeżeli jej nie pamiętacie poniżej podaję link do utworu. Zaproście rodziców i rodzeństwo do zabawy w parach. Wykonujcie taniec zgodnie z tekstem piosenki. Możemy śpiew powtórzyć kilka razy, tak aby móc zapamiętać tekst.

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

2.  A teraz na rozgrzewkę odrobina sportu czyli trochę ćwiczeń fizycznych. Nauczymy się nowej piosenki zapraszającej do gimnastyki pt. „Skaczemy, biegniemy”. Śpiewajcie i poruszajcie się rytmiczne:

W pierwszej zwrotce możeciewykonywać  budzenie i ubieranie się.

W refrenie naśladujcie gesty – podskok, bieg w miejscu, gimnastykę, taniec.

W drugiej zwrotce możemy zrobić pary i zamiast biec do linii Mety obracać się kółeczkami krokiem lekkiego truchtu lub naśladować bieg w miejscu

W refrenie naśladujcie gesty – podskok, bieg w miejscu, gimnastykę, taniec.

 

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

3. Wprowadzamy nową piosenkę związaną z Dniem Ziemi. Najpierw wysłuchajcie utworu „Ziemia  - wyspa zielona”, a potem wykonujcie poniższe zadania:

https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs

Dzieci:

  - powtarzają melodie na la, la, la

  - starają się zapamiętywać słowa

 - opowiadają o czym jest piosenka

4. Teraz kolej na nowe zadania rytmiczne, ćwiczenia „Echo rytmiczne”

Rodzice klaszczą przez siebie wymyślony rytm/może być zaczerpnięty  z piosenki /. Dzieci  powtarzają go  np. wyklaskując, wytupując, uderzając klocek o klocek itp. Ćwiczenie kontynuujemy zmieniając rytm kilkakrotnie.

5. Powtórzenie  znanej i nauczonej przez Was piosenki „ Promyk słońca wyjrzał zza chmury”.

Śpiewamy piosenkę utrwalając linię melodyczną i słowa

W zwrotkach piosenki tworzymy zamkniętą parę – trzymamy się za obie ręce i obracamy się krokami chodzonymi ze zmianą obrotu w połowie zwrotki

W refrenie zatrzymujemy się i klaszczemy w dłonie wyrzucając do góry obie ręce na słowa „Wiosna”

Zabawę powtarzamy sprawdzając poziom nabytych przez dzieci umiejętności

6.  A teraz znowu trochę ruchu, czyli gimnastyki. Powtarzajcie gesty z układu tanecznego „Wyginaj śmiało ciało”.

https://www.youtube.com/watch?v=m4pLRF96kyI

- Ponieważ układ pokazany na filmie jest dość trudny dzieci niech próbują powtarzać tylko te kroki, które nie sprawiają im trudności !

- Teraz dzieci mogą wymyślić swój układ taneczny np. „Zwariowane ciało”. Tu przyda się fantazja i pomysłowość dziecka !

Jest ta super zabawa rozwijająca kreatywność i umiejętności swobodnej improwizacji dzieci w określonych rytmach i charakterze  danego utworu.

7.  Na koniec piosenka „Pożegnamy się wesoło”. Nauczcie się zabawy, jeżeli nie pamiętacie jej z naszych wcześniejszych zajęć.

Melodia i tekst poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=xfOFlrqIYnE

Do zabawy dodajemy klaskanie i tupanie tak jak w tekście piosenki.

Na przygrywki możemy wykorzystać swobodne pląsanie lub obracanie (wirowanie).

Nie zapominamy o ćwiczeniach i zabawach relaksujących kończących nasze zajęcia !

Drodzy Rodzice !

Podczas wszystkich naszych spotkań kontynuujemy  wykonywanie piosenek i zabawy z poprzednich zajęć. Utrwalamy linię melodyczną oraz tekst utworów. Sprawdzamy, jak dzieci zapamiętały zabawy ruchowe i podstawowe kroki do śpiewanych poszczególnych  zwrotek i refrenu.

Udanej nauki i zabawy !  Do zobaczenia na kolejnych zajęciach !

 

Pozdrawiam

Ewa Lempkowska – nauczyciel rytmiki