17.04.2020 r. Temat: Wiosna na wsi.

Ćw. 1.

Powiedz słowo, które kojarzy ci się z nazwą danego zwierzęcia:

kaczka – dziwaczka

kaczątko – brzydkie

koza (kozucha) – kłamczucha

kot – Filemon

kurka – Czubatka

Ćw. 2.

Jak myślisz po co nam zwierzęta?

Co one dają człowiekowi?

Produkty które dają nam zwierzęta: jajka, ser, jogurt, miód,

mleko, wełna, pióra.

Powiedz Co można zrobić z tych produktów?

Ćw. 3.

Wspólnie z rodzicami spróbuj wykonać makietę wiejskiego podwórka według własnego pomysłu.

Ćw. 4.

Zaśpiewaj poznaną piosenkę o wiejskim podwórku.

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

Ćw. 5.

Naucz się wiersza na pamięć:

Pieje kogut już od świtu;

- Kukuryku! Kukuryku!

Kura do kurczaków żwawo

Gdacze: - W lewo!

Gdacze: - W prawo!

Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!

Trzy kaczątka dziobem pcha.

Krowa muczy: - Mu! Mu! Mu!

Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much.

I rży głośno: - Jestem zuch!

Świnka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!

Co za hałas! Co za szum!

Kot cichutko miauczy: - Miau!

A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!

Ćw. 6.

" Dzień dobry zwierzątka"- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy. Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania. W nawiasach zaznaczone są ćwiczenia języka. Spróbuj je wykonać.

 

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

Ćw. 7.

Poproś rodzica aby  wypowiedział wyraz związany z omawianą tematyką sylabizując go od tyłu. Twoim zadnaniem jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi.

 

wa- kro ( krowa), nia- świ (świnia), ra-ku ( kura), czę-kur (kurczę), bię- źre ( źrebię), lę- cie (cielę), nik- kur (kurnik), nia- staj (stajnia), to- bło (błoto), ko- mle (mleko), ko- jaj (jajko), no- sia (siano)....

 

Magdalena Szaraniec