KWIECIEŃ PLECIEŃ…

WIOSENNY PORANEK MSIA

Pewnego wiosennego poranka Niedźwiadek obudził się wcześnie rano, przeciągnął się i ziewnął (przeciągamy się, ziewamy -  szeroko otwierając usta).

Wyjrzał ze swojego legowiska (wysuwanie języka z jamy ustnej), rozejrzał się na boki (ruchy języka na boki -  od jednego kącika ust do drugiego), spojrzał w górę(podnoszenie języka wewnątrz jamy ustnej).

Świeciło piękne, wiosenne słońce. „To już prawdziwa wiosna” – zawołał miś. „Pójdę poszukać moich przyjaciół!”. Miś maszerował i nucił piosenkę (śpiewamy la,la,la,lo,lo,lo,lu,lu,lu,le,le,le,ly,ly,ly).

Na drzewach wesoło świergotały ptaszki(naśladujemy odgłosy ptaków – fiju, fiju, ćwir, ćwir, kra, kra…).

Dookoła zaczynała zielenić się już trawa i pojawiały się pierwsze wiosenne kwiaty.

 „Jak pięknie pachną” – zawołał miś(głęboki wdech nosem i długi wydech przez usta – można powąchać kwiaty jeśli są dostępne w domu).

Miś wędrował dalej. Na łące spotkała bociany które wróciły już z ciepłych krajów(powtarzamy kle, kle, kle, próbujemy stanąć na jednej nodze). Opowiedziały misiowi o swej długiej podróży(naśladujemy rękami rucham skrzydeł ptaka podczas lotu).

Nagle miś usłyszał znajomy dźwięk( naśladujemy - bzzzzzz…..). Co to za owady? (pszczoły).

Maleńkie pszczoły fruwały wesoło i przysiadały na pięknych, kolorowych kwiatach (naśladujemy dźwięk: bzzzz…), (zabawę możemy urozmaicić: poruszamy się w pokoju naśladując pszczoły, przysiadamy na rozłożonych na podłodze poduszkach/wyciętych kwiatach, możemy również przeskakiwać z jednej poduszki na drugą).

Cześć Niedźwiadku! – zawołały pszczoły. Zbieramy nektar, aby wyprodukować nowe zapasy miodu.

„O jej, jaki jestem głodny, chętnie zjadł bym trochę pysznego miodku” – zawołał miś i zamruczał na myśl o ulubionym smakołyku (naśladujemy mruczenie).

Nagle zerwał się zimny wiatr. Wiał raz słabiej, raz mocniej (powtarzamy sz, sz ,sz…).

Niebo zasnuły ciemne chmury i zaczął padać deszcz (powtarzamy - kap, kap, plum, plum).

Miś szybko pożegnał się z przyjaciółmi i zaczął biec do domu (szybkie kląskanie).

Kiedy dotarł do domu był cały mokry i przemarznięty (parskanie wargami).

Mama na widok trzęsącego się z zimna niedźwiadka powiedziała : No tak, Kwiecień plecień wciąż przeplata, trochę zimy, trochę lata. Zrobiła pyszną, gorącą herbatę z odrobiną miodu (dmuchamy i naśladujemy studzenie gorącego napoju). Później otuliła niedźwiadka grubą kołdrą.

Kiedy misiowi zrobiło się już naprawdę ciepło,zaziewał (naśladujemy ziewanie) i zasnął (naśladujemy chrapanie).

 

„Kwiecień plecień wciąż przeplata, trochę zimy, trochę lata…”

Zagadki dźwiękowe

Dziecko wycina i kolorulje ilustracje zjawisk atmosferycznych. Rozkładamy ilustracje przed dzieckiem. Włączamy jedną ze ścieżek dźwiękowych. Jeśli dziecko poprawnie odgadnie zagadkę otrzymuje żeton (lub guzik, zabawkę, patyczek itp.). Zabawa kończy się kiedy dziecku uda się uzbierać 10  żetonów.

Link do dźwięków: https://www.salamisound.com/pl/pogoda-sounds

Piosenka z pokazywaniem.

Śpiewamy i pokazujemy

Dmucha wiatr

Monika Solaniec

Dmucha wiatr (dmuchamy) 
Szumią drzewa (poruszamy dłońmi na głową mówiąc: szzszzszz...)
Idzie burza (uderzamy dłońmi o uda)
I ulewa (młynek dłońmi)
A jak w domu schowam się (robimy daszek nad głową)
Deszcz nie zmoczy mnie (gest palcem "nie")
Kap, kap, kap, kap, kap, kap (pokazujemy spadające krople deszczu)
deszcz nie zmoczy mnie (klaszczemy lub gramy na dzwonkach)
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie

Kap, kap, kap, kap, kap, kap 
deszcz nie zmoczy mnie

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=RRF72F4_8yc

Deszcz SZ

Na karcie znajdują się chmury i krople deszczu na których zapisano sylaby. Zadaniem dziecka jest odszukanie i połączeni takich samych sylab. Dziecko może pokolorować chmurę i krople które z niej spadły (ta sama sylaba) na taki sam kolor. Podczas łączenia/kolorowania prosimy aby dziecko powtarzało zapisaną na chmurze/kropli sylabę.

 

Pogodowy rytm

Rodzic układa rytm z przygotowanych obrazków np. 3 elementowy (śnieg,deszcz, wiatr, śnieg, deszcz, wiatr..). Dziecko dostrzega rytm w ciągu obrazków i kontynuuje. Następnie można zamienić się rolami: dziecko układa rytm, rodzic kontynuuje.